söndag 7 februari 2010

BEWARE OF FACEBOOK HACKERS!!

tja!!

Läste ett inlägg som en jobb kompis skickade på jobbet. facebook hackers!! Jag är en av dom , fick skaffa nytt lösenord minst 10ggr och bad mig skaffa nytt facebook lösenord om och om igen, och jag var 100% säkert att det är mitt lösenord. Läste det här på aftonbladet , jag blev så chockad.

I just read from the swedish news on the net about facebook hackers, which i was one of them , luckily no money involved. They asked me to create newpassword like 10times more or less..even though i was 100% sure it was my password, strange huh??! ..so beWARE!!! "
"
Bedragaren låtsades vara Anna Millegård, 25, på Facebook.
Och när ”Anna” bad sina vänner om hjälp när hennes bank krånglade, lurade bedragaren åt sig 70 000 kronor.
Men banken vill inte betala tillbaka några pengar till de lurade – eftersom de själva lämnat ut bankuppgifterna.
Nu varnar polisen för den nya typen av bedrägeri.
När Anna Millegård i onsdags skulle logga in på sitt Facebook-konto fungerade plötsligt inte inloggningsuppgifterna.
Efter ett par försök gav hon upp, och gick istället in på Hotmail. Där låg ett öppnat mail med begäran om nytt Facebook-lösenord.

– Jag har ju inte skickat en sådan begäran, så jag förstod nästan direkt att något var fel, säger hon till Aftonbladet.

”Ring bank och polis”
Hon loggade in på Facebook med det nya lösenordet, och hittade en massa chattkonversationer – mellan ”sig själv” och hennes vänner.

– Då såg jag en massa olika bankdosenummer, så jag ringde upp de här personerna och sa att de skulle ringa sina banker och polisen på en gång, säger hon.

Det visade sig att bedragaren, som utgett sig för att vara Anna Millegård, hade kontaktat hennes vänner och bekanta, och bett om hjälp för att logga in på banken. Personen har sagt att ”Annas” bankdosa inte fungerade, och har frågat andra om de kan skicka sina nummer – bara för att se att det fungerar.

Känner skuld
Ett par av vännerna trodde på bedragaren, och lämnade ut sina uppgifter för att hjälpa den de trodde var Anna.

– Jag har verkligen tagit på mig en stor del av skulden. Det känns så smutsigt, de här människorna har ju trott att de pratar med mig, det har gett den här personen uppgifter som de trodde att de gav mig, i största förtroende. Det känns jättejobbigt, jag var chockad ganska länge, säger Anna Millegård.

Den ena vännen blev av med 66 000 kronor. En annan med 5 000 kronor.

– Nu vill banken tydligen inte ge tillbaka några pengar till dem, eftersom de har lämnat ut uppgifterna frivilligt, säger Anna Millegård.

Polisen varnar
Nu vill polisen varna för att lämna ut kontouppgifter via till exempel Facebook.

– Vi behöver hjälp med att återigen uppmana människor att aldrig lämna ut sina uppgifter. Om någon ber om hjälp och man vill hjälpa, ring då upp personen och dubbelkolla att det verkligen är rätt person som ber om hjälp, säger Ann-Charlotte Wejnäs, förundersökningsledare och brottsförebyggare mot bedrägerier vid citypolisen i Stockholm.

Personen är misstänkt för dataintrång och bedrägeri alternativt penninghäleri.

källa hämtat från : http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6551134.ab

HEMSK VA!!?

In english:



Impostor pretending to be Anna Millesgården, 25, on Facebook.
And when "Anna" asked her friends for help when her bank is causing the problems, the deceiver deceived himself 70 000 kronor.
But the bank does not want to pay back any money to the duped - as they themselves have disclosed the bank details.
Now warn police of the new type of fraud.
When Anna Millesgården on Wednesday would log into their Facebook account suddenly did not have credentials.
After a few attempts, she gave up and went instead into Hotmail. There was an opened e-mail with requests for new Facebook password.
- I have not sent such a request, so I knew almost immediately that something was wrong, "she told Aftonbladet

"Call the bank and the police"
She logged on to Facebook with the new password, and found a lot of chats - between "self" and her friends.

- Then I saw a lot of different bankdosenummer, so I called up these people and said they would call their banks and the police at once, "she says.

It turned out that the fraudster, who claimed to be Anna Millesgården, had contacted her friends and acquaintances, and asked for help to log on to the bank. The person said that "Anna's" bank box did not work, and has asked others if they can post their numbers - just to see that it works.
Feel guilty
A couple of his friends believed the deceiver, and gave out their duties to help the thought Anna.

- I have really taken me much of the blame. It feels so dirty, these people've thought that they talk to me, it has given this person the information they believed they gave me the greatest confidence. It is really hard, I was shocked for quite some time, "says Anna Millesgården.

One friend got rid of 66 000 kronor. Another 5 000 kronor.

- Now, the bank apparently did not give back any money to them, because they have disclosed the information voluntarily, "says Anna Millesgården.

The police warn
Now police want to warn against disclosing account information via, for example, Facebook.

- We need help once again urge people to never give out their duties. If someone asks for help and we want to help, call the person up and double check that it really is the right person to ask for help, "says Ann-Charlotte Wejnäs, investigator and Crime prevention against fraud at the city police in Stockholm.


En CASTELLANO:

Impostor que pretende ser Millesgården Anna, 25, en Facebook.
Y cuando "Anna" pidió a sus amigos en busca de ayuda cuando su banco está causando los problemas, el engañador engañado a sí mismo 70 000 coronas.
Pero el banco no quiere pagar ningún dinero a los engañados - como ellos mismos lo han revelado los detalles del banco.
Advierten de la policía del nuevo tipo de fraude.
Cuando Anna Millesgården el miércoles, iniciar sesión en su cuenta de Facebook de repente no tenía credenciales.
Después de un intentos de unos pocos, se dio por vencida y se fue en lugar de Hotmail. Hubo una apertura e-mail con las solicitudes de contraseña nuevo Facebook.

- Yo no he enviado la solicitud, así que yo sabía casi de inmediato que algo andaba mal, "ella dijo Aftonbladet.

"Llame al banco y la policía"
Se ha iniciado sesión en Facebook, con la nueva contraseña, y encontré un montón de charlas - entre el "yo" y sus amigos.

- Entonces vi un montón de bankdosenummer diferente, así que llamé a estas personas y dijo que llamaría a sus bancos y la policía a la vez, "ella dice.

Resultó que el estafador, que decía ser Ana Millesgården, había contactado con sus amigos y conocidos, y le pidió ayuda para iniciar sesión en el banco. La persona dijo que "" Anna caja de banco no ha funcionado, y ha pedido a otros si se pueden publicar sus números - para ver que funciona.

Se sienten culpables
Un par de sus amigos creían que el engañador, y dio a sus funciones para ayudar a la idea de Anna.

- Realmente he tenido mi parte de la culpa. Se siente tan sucia, estos people've pensaba que hablar conmigo, que ha dado a esta persona la información que creía que me dio la mayor confianza. Es realmente difícil, me sorprendió bastante tiempo, "dice Anna Millesgården.

Un amigo se deshizo de 66 000 coronas. Otro 5 000 coronas.

- Ahora, el banco aparentemente no devolver el dinero a ellos, porque han facilitado la información voluntariamente, "dice Anna Millesgården.

La policía advierte
Ahora la policía quiere advertir contra la divulgación de información de la cuenta a través de, por ejemplo, Facebook.

- Necesitamos la ayuda una vez más a la gente a no dar nunca sus funciones. Si alguien pide ayuda y queremos ayudar, llame a la persona y vuelve a comprobar que realmente es la persona adecuada para pedir ayuda, "dice Ann-Charlotte Wejnäs, investigador y de prevención del delito contra el fraude a la policía de la ciudad de Estocolmo.

La persona es sospechosa de la piratería y el fraude, la alternativa penninghäleri.


Peace & Luv Bitches//V.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar