måndag 15 augusti 2011

Sometimes you need to run away to save yourself from falling

Kultur

Det finns många olika kulturer i världen och det värsta jag vet är kultur där kvinnor och män, pojkar och flickor behandlar på olika sätt. Ett kultur som vi också har på Filippinerna och jag håller verkligen inte med om detta. Killar ska alltid vara över tjejer. Är man gift med någon ska mannen vara "Padre de la familia" Pappan i familjen. Dvs är du frugan ska inte du jobba du ska vara hustru göra hushåll vara med barnen , tjäna din man laga mat åt han, tvätta hans kläder och inte fråge sätter varför han kommer hem sent eller vad han har varit. Du som fru får inte jobba och tjäna egna pengar. Dina barn flickorna får inte gå ut var dom vill när dom vill när dom är vuxna. De ska hjälpa till med mamma med hushållet och dina pojkar är fri och får göra vad dom vill ,dom är ändå "killar".

När Flickorna blir större är dom fortfarande där gör tjänsten hemma lyda föräldrarna . De får inte säga vad det tycker annars är dom respektlösa. De får inte ha kill kompisar och inte gå till stan och vara med vänner och det måste vara hemma kl 18.00. Medan bröderna får göra vad de vill, ha flickvänner gå in och ut i huset ingen säger något.

Min åsikt är den här kultur borde ändras men kultur är kultur. Många föräldrar slår sina barn för det är så kallad " discipline" även när dom är 18 år och äldre. För mig låter jag aldrig mina förälrar slå mig specielt när man är nu som vuxen. Om man inte tillåter föräldrarna slår en vuxen barn så är man "respektlös" igen... Att slå någons barn är INTE discipline. Våld är inte svaret och barnen blir inte "bättre" för att man slår dom, utan man ska visa dom kärlek prata med dom lyssna förstå...
Killar och tjejer ska också behandlas LIKA. Som killar ska lära sig göra hushållet precis som tjejerna för jag hatar ordet " DET ÄR KVINNORNAS JOBB" - att vad vara killarnas slav? Visst man är en tjej och man ska kunna lära sig hushållet men vem fan uppfann regel att det bara tjejer som får göra det och ska göra det?! och dom ska bara sitta äta och sova? Hell no...Den kulturen ska inte finnas när jag skaffar egen familj alla ska göra lika och alla ska ha rätt och gå ut vara med vänner så länge man inte gör något dumnt, ta droger, och dricker ja sånna hemska saker.

Så för mig JAG STÅR FÖR KVINNORNAS RÄTT ÖVER HELA VÄRLDEN. Ingen ska behandlas sämre än det andra och det andra högre än det ena fight for your rights male or female all are equals.

One love,



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar